Актуално
Та.... възмущавам си се аз и се чудя, като как, един рап изпълнител със своята „музика“ нарочно слагам кавичките, която е дисхармонична в същността си и крайно аморална в словото и посланието си, може да се съчетае със симфоничен оркестър. Че и диригент. Сблъсъкът на самите понятия е огромен.
За Криско, филхармонията и унищожителния консуматизъм

Ева Истаткова | 09/04/2019

Подкрепи свободното слово

Подкрепете независимата журналистика. Свободата има нужда от съмишленици.

Вида Пиронкова е човекът, който създаде може би най-успешната българска песен през последните няколко години – „Гълъбо“, в изпълненние на Миро.
Иначе Вида е много неща. Композитор, пианист, музикален редактор, певица, художник, писател, журналист. Тя е дъщеря на прочутия ни художник Енчо Пиронков.
Отвъд звания, титли и определения, Вида е супер активна в социалните мрежи и говори честно, без увъртания по актуалните социални теми.
Тия дни тя коментира един афиш. Този на Криско и филхармонията. Плакатът предизвика сериозен обществен шум и въпроси като – чалгализира ли се класическата музика и откъде накъде Криско ще стъпва на сцената на високото изкуство?

Lentata.com потърси Вида Пиронкова за коментар на това събитие – защото за музика трябва да се говори с хора, които разбират.


Приятно четене.

***

Lentata.com: С какво новината за „Криско и филхармонията“ те възмущава?

Вида Пиронкова: С това, че ще се качи на сцена, която е ревниво отглеждана от векове за класическата музика, която все по-малко се слуша. И не се слуша малко, защото е некрасива, а защото от 30 години всячески се помъчихме да я избутаме в ъгъла на съвремието ни, без да осъзнаваме, че ощетяваме и осакатяваме душите си. Защото класическата музика, хармоничната музика е за въздигане на духа. Тя не е комерс. Не е това, което днес ни се пробутва за музика.
Днес сме обградени слухово с един ерзац, който е по-скоро пошлост и няма нищо общо с музиката.
Музиката е наука, която в нейния съвършен вид се превръща в изкуство. Самата дума „Филхармония“ произлиза от гръцкия език, както апропо и самата музика, и означава „приятели на хармонията“. Защото хармонията е всичко на този свят. Излезем ли от нея сме „чао“.

Та.... възмущавам си се аз и се чудя, като как, един рап изпълнител със своята „музика“ нарочно слагам кавичките, която е дисхармонична в същността си и крайно аморална в словото и посланието си, може да се съчетае със симфоничен оркестър. Че и диригент. Сблъсъкът на самите понятия е огромен. Ето откъде идва възмущението ми. И не, това не е експеримент, както се опитват някои да се защитят, а ново заиграване с морала, традициите ни, естетическите ни критерии за високо изкуство. Според мен няма как, невъзможно е да смесиш стрийт културата - да не забравяме откъде произхожда рапа, с високото изкуство, което се е творяло и продължава да се създава само и единствено в Европа. Темата е много дълга и подлежи на обстоен анализ, затова ще спра до тук.

Lentata.com: Написа пост: „Не ми се искаше да поствам този афиш, но не се въздържах!!! Искам само да попитам: З А Щ О? Какво точно ще трибютира Криско към българската симфонична музика?????????
И бих искала да получа поне 1 смислен отговор!
“.
Полу чи ли отговор на въпросите си?

Вида Пиронкова: Не, но не съм и очаквала адекватен отговор. Аз винаги задавам риторични въпроси, на които вече съм си отговорила сама. По-скоро провокирам обществото, да започне да мисли. Защото първосигналното приемане на всичко, което ни се предлага ни доведе до този гигантски и унищожителен консуматизъм.

 Lentata.com: Какво за тебе стои зад този афиш всъщност?

Вида Пиронкова: Стои една обикновена халтура. Нищо повече. Стои една „мечка“, както наричахме тези прояви на ниско съдържание на естетика преди години. Това е усвояване на едни пари за едни проекти, за печелене на една евтина слава, други бързи пари ... за създаване на събитие-еднодневка и да се увоят делегираните бюджети – онова чудовище, което беше внедрено преди няколко години, за да се закрият много културни институции. Отново дълга тема. Думата „еднодневка“ е много важна в случая, защото този тип прояви на лош вкус имат трайност точно един ден. Те така са и замислени – да минат и да заминат, без да оставят нищо в душата на човек. Защото, като че ли целта вече е човека да бъде изпразнен от духовно съдържание. Мои размисли.

Lentata.com: Обидно ли е това, което се случва? И ако да, защо...

Вида Пиронкова: Разбира се, че е обидно. Обидно е, че от години ни се налага единствено и само този елементарен начин за манипулация на младите хора. Обидно е за нас. За по-възрастните не говоря – те все още пазят ценностната си система. От всичко това страда младото поколение, защото именно то се изгуби в бруталната реалност, а ние не му подаваме ръка и не му показваме кое е стойностно и ценно. Обидно ми е на мен лично, като музикант, че един човек, който от години ме залива с нецензурните си и грозни идеи, профанизираното си разбиране за изкуство, ще се качи на сцената, за да проповядва същите тези идеи, но под акомпанимента на Симфоничен оркестър – една институция, създадена от времето на Хайдн, Моцарт, Бетовен, Малер, Чайковски, и др., но с единствената цел – да се възвисява духа на човека, а не да се принизява.

Lentata.com: Мнозина може би ще кажат, че да сме възмутени от „Криско и филхармонията“ е демоде, ретроградно, некомерсиално и в този смисъл – завиждаме, щото Криско е много успешен?

 Вида Пиронкова: Изобщо не завиждам на това объркано момче. Няма и как да завиждам. Разликата между нас е от Луната до Земята.

 Lentata.com: Ти като автор на музика, смяташ ли, че има забранени комбинации от жанрове, колаборации на изпълнители и музиканти? В крайна сметка, има ли правила, които да забраняват на Криско да си прави събития с филхармонията...

Вида Пиронкова: Не, няма и не може да има забранена музика, защото музиката е извън нас – тя има Божествено начало. Малцина са тези, които я разбират и биват допускани да я правят. Останалите са възнаградени само да я слушат и да се радват.

Не обсъждам музиката на Криско, доколкото може да се нарече така, а текстовете на парчетата му, които опорочават всичко детско в мен, а и във вас предполагам. И не, няма правила, а и не би трябвало да има, които да забраняват на някого да се изявява. Но в случая, колегите музиканти скочиха поради други ... по-скоро морални принципи, а и това, че отново се цели да ни се наложи един вкус, от който ние сме се скрили вдън гори тилилейски.

 Lentata.com: За радост или съжаление, Криско е някакво явление в музикалната ни среда. По какъв начин го дефинираш и тълкуваш ти?

Вида Пиронкова: И това ще отмине.

 Lentata.com: Лош вкус ли е Криско?

 Вида Пиронкова: Изопачен. Това е, като да се оглеждате в счупено огледало или да слушате музика през консервна кутия.

 Lentata.com: Криско има малки почитатели, деца и тийнейджъри – да не би пък колаборацията между него и филхармонията....да се окаже полезна за класическата и изобщо за по-високия клас музика?... Или напротив, това принизява...

 Вида Пиронкова: Така казват и се надяват някои, но това е още по-страшно. Преди две години попаднах на едно събитие, където участваше и той. Малките деца на целия провинциален град бяха дошли единствено и само за него. Бяха изпаднали в екстаз. Тресяха се като упоени и в делириум. Знаеха наизуст песните му. А от сцената той ги управляваше само с погледа и енергията си. Беше потресаващо. Няма да го забравя. Няма как да забравя 5-6 годишни деца как повтаряха тези думи и се „кефеха“. Тогава осъзнах унищожителната роля на парчетата му.

Lentata.com: Коя страна в случая ти обвиняваш и мисля, че в коментар наричаш „мерзост“ – Криско или другата? И защо?

 Вида Пиронкова: Другата, естествено. Защото не съм почитател на халтурата и на еднодневките със съмнителна стойност. А и концертните зали, както и Музиката са Светая светих за мен и силно се възмущавам, когато моята икона се пипа с нечисти ръце.

 Lentata.com: Какво би казала на Криско? На Левон Манукян? И на обикновената публика, която просто вижда този плакат и новината за събитието?

 Вида Пиронкова: На всички от гореизброените ще кажа да се замислят, какво правят, какво дават и какво ще получат. Нищо друго.

 



 



 



Други статии от този автор



Коментари