Актуално
Скъпи приятели, ако си мислите, че това да правиш качествен и добър продукт е достатъчно, жестоко се лъжете. От доста време насам културата е нещо като дейността на НПО - тата - пишеш проект и кандидатстваш за грант.
За културата...

Венци Мицов | 30/03/2020

Подкрепи свободното слово

Подкрепете независимата журналистика. Свободата има нужда от съмишленици.

Скъпи приятели, ако си мислите, че това да правиш качествен и добър продукт е достатъчно, жестоко се лъжете.
От доста време насам културата е нещо като дейността на НПО - тата - пишеш проект и кандидатстваш за грант.

А сега изненада - обикновено повече от 50 процента от спечелилите нямат добри продукти. Просто са се научили да пишат добре проекти.

Това е сериозен бъг на съвременността. Казвам го и като човек, който 4 години се занимаваше с култура на общинско ниво в София.

И не, това не е проблем само на родната култура. Това е глобален проблем. Знам от приятели, които живеят навън, че писането на проекти е едно от нещата, които се изучават като дисциплина на много места в културните университети.

Това обаче определено води до изкривявания. Но пък носи на оценителите безспорни фундаменти за оценяване.

Например - тази година залагаме приоритет - полиаморните връзки и толерантността.
И после гледаме проектите. Ако имаме един проект, който се нарича "Симфония номер 3" и друг, който се нарича "Полиаморна симфония в памет на ПП ДЕОС", то бъдете сигурни, че ще спечели втория, въпреки, че първия може да е далеч по-добър...

Не се заблуждавайте, че сега финансирането на закъсали творци ще стане ей така. Не, ще трябва да се научим да пишем проекти. И те да са "политкоректни".

Ако Буковски беше съвременен български автор и кандидатстваше да финансиране сега, щяха не само да го отрежат, но и щеше да бъде съден по сигнал на БХК, ЛГБТИ и няколко "независими" лели и чичовци...

Та така за културата.
Има такава и то добра. Но пари за нея няма да има.
Защото няма кой да напише един проект за децентрализация на публики например...

PS. Впрочем винаги може да е и по-лошо.
Например в Музикаутор.
Бях оценител веднъж там и смея да кажа, че хаосът е пълен.
Казах им, че ако не измислят критерии за оценка, никога няма да им се получат нещата.
И ако не вкарат някакви елементарни технически правила.

Само че Музикаутор не се славят с особено респектиращ мозъчен тръст и в крайна сметка нещата там са обречени.
Но това е друга, тъжна тема, с която не смятам да ви натоварвам в тия трудни времена...

 

 

 

 



 

 

 

 



 



Други статии от този автор



Коментари