Автор: Симеон Христов
Това вече е адски грозно.
"Биволъ" публикуваха пост, в който споделят един от аудио файловете, пуснати днес от прокуратурата и казват, че някой, който е подготвял СРС-тата, в бързината е пропуснал да обедини левия и десния канал в един общ файл.
Това наистина е така: Божков говори вляво и вдясно някакъв друг човек отговаря. Това, с много голяма вероятност, е признак за манипулация, защото устройството, което би трябвало да записва сигналите от телефонен разговор, няма как да ги стереоизира и раздели вдясно и вляво. Самите телефони не носят стерео сигнал и информация.
Аз - понеже се занимавам с аудио професионално, ме досърбяха ръцете да разгледам файловете още повече и сега вече ченето ми увисна във въздуха.
Прекарах аудио сигнала на левия и десния канал през векторскоп. С две думи ще обясня какво прави векторскопа - той анализира стерео разпръскването на аудиото в симулирана 180-градусова среда и в общи линии показва информация за дълбочина и стерео. Обикновено различни аудио файлове, различни източници (микрофони) имат съвсем различна стерео картина и панорама.
Тук виждаме как левият канал (в който предполагаемо говори Божков) е записан със стерео микрофон и макар че сигналът му е изцяло вляво, той все пак се разпръсква и встрани.
Десният сигнал (вторият говорещ човек) обаче, прави много специфична права. Всеки, който се занимава с аудио, моментално ще я разпознае - това означава, че сигналът вдясно е абсолютно моно.
Това сериозно ме навежда на мисълта, че това са 2 аудио файла, нямащи нищо общо един с друг, защото са от напълно различни source-ове. Не мога да си представя, чисто физически, как са записани от едно и също помещение или пък от един и същи рекордер. Рекордерът или ще записва стерео и двете неща, или моно и двете неща.
Бих искал да попитам няколко неща:
1) Най-напред, защо прокуратурата публикува СРС от дело, което е в ход? Тук компетенции нямам, може би юрист може да ме просвети.
2) Най-глождещият ме въпрос - защо хората, занимаващи се със специализирани разузнавателни средства, нямат ни най-малка представа от аудио и работа с него? Става въпрос за елементарни познания, с които е наясно дори студент първа година по тонрежисура или каквото и да е свързано със звук. Дори тийнейджър, правещ бийтове вкъщи, може да ги понаучи на нещо по темата.
3) Генерално как може да имаме каквото и да е доверие в твърденията им за автентичност, при условие, че те самите не разбират елементарни неща от нещо, в което би трябвало да са специалисти? Ние плащаме заплати на тези аудио експерти, а дори спец разузнавачите ни, изглежда, са титанично некадърни.
Бих искал други колеги да се включат с мнение и да тестват аудиото сами. Линк към поста на "Биволъ", където ги има и самите файлове.
****
...Някой хора изтъкнаха добри аргументи за това, че това, което посочвам във вектроскопския анализ, не е достатъчно за твърдението ми.
За мен остават някой неизвестни - като срезовете, които други забелязаха при по-интересните части от разговора и това, че останалите 3 аудио файла са минали през процесинг и са моноизирани, за разлика от първия. Губи се информация. Остава и въпросът с блийда между 2-та самостоятелни моно сигнала, но там полемиката вече започва да става безкрайна.
От юридическа гледна точка е редно да има смислена методология и ако въобще обществото има достъп до СРС, то те трябва да се публикуват в абсолютно чист и автентичен вид, а не както са в момента.
{BANNER_ID-4}
{BANNER_ID-3}
© 2024 Lentata.com | Всички права запазени.