Актуално
Любов по време на реалити

Надя Теодосиева | 24/05/2013

Подкрепи свободното слово

Подкрепете независимата журналистика. Свободата има нужда от съмишленици.

„Каквото се случва тук  – е завинаги.” Казал го е онзи мъж, който стана много популярен у нас с един друг цитат от „1984” – че големият брат вижда всичко. И Оруел продължава да е прав, защото – каквото направиш по бг телевизията – не се забравя. Или поне не от съвременниците й... Помните ли как в Биг Брадър 1 сексът НЕ беше мираж. Найденовото 9-секундно сношение със Зара стана символ на никога-неслучилата се в България сексуална революция. Беше вълнуващо – бабите цъкаха с език и се възмущаваха, майките се чудеха кой родител ще позволи такова поведение на 19-годишната си дъщеря, а ние – всички останали, се кефехме безобразно много на новите звезди, плод на риалити-то...

Е, реалитито днес не е това, което беше… В кратка ретроспекция ще върнем лентата на любовта по време на реалити или онези отношения, които зрителите бяха свикнали да смятат за лични... до момента, в който някой реши да ги размаха по телевизията. Всичко започна с един класически любовен триъгълник с елементи на публичност. Елена изневери на съпруга-си-съквартирант Миро с един артистичен фризьор. В резултат на всичко се случи публичен дебат. И публични сълзи, и публичен развод. И близо десет години по-късно хората ги помнят като ония ревльовци от Биг Брадър...

За хората извън Брадъра всичко беше неочаквано жълто и интересно. След това дойдоха и по-грозните герои. Давид Чехльото и Елеонора убиха идеалистичната представа за младо българско семейство. Те бяха от онези, на които мечтите стигат до 100 лева на цяло, детето е следствие от неангажиращ, кофти секс, а заедността зависи от месечния доход. И изглеждаха готови на всичко, за да ги дадат „по телевизора”, та току виж късмета и златната кокошка ги споходили, но на дали... Днес Давид продължава да не работи и да живее заедно с дъщеря си при родителите си. А мама Елеонора се съблича на пилон. Вероятно и без реалитито животът им щеше да е същият, с тази разлика, че ние нямаше да подозираме за съществуването на хора, чийто смисъл е под огромен въпрос.

Годините минаваха, а реалититата се множаха като зайци. Погрешно е да се обвиняват обаче само участниците и тълпите българи, които до днес не спират да се явяват на кастинги с едничката цел да станат известни и да бъдат забелязани и одумвани. Другите виновници се криеха зад камерите, тв рейтингите и продуктовото позициониране. Те гледаха световните формати и грабеха най-пъклените сюжети, измисляха най-кофти сценариите за участниците и „зрелището” им се получаваше. След първите, се престрашиха много, даже и популярни двойки като Райна и Константин и  Азис и Китаеца. Влязоха и показаха немалко от ония неща, които българинът беше свикнал да държи под ключ – далеч от съседите и чуждите погледи. Но разни  хора...

Докато не стана дума за пари. Популярните лица започнаха да продават участията си в шоу програмите срещу големи хонорари. Не като някогашните 5000 лева, които Евгени Минчев завлече от продуцентите на ВИП Брадър. През 2013-та звездите поискаха десетки и стотици хиляди, за да участват. И въпросът стана друг – на какво са готови, за да изработят възнагражденията си.

Преди време актьорът Мариан Вълев каза, че не е приел да влезе в реалити шоу, защото смята, че публиката трябва да вижда героите му на екрана, а не човека, защото после, въпреки новите роли, зрителите няма да могат да видят друго освен човека. А на човеците нищо човешко не им е чуждо – и могат сериозно да се окепазят.

Неговите колеги Деян Донков и Радина Кърджилова обаче не сметнаха това за достатъчен аргумент. Те влязоха и извадиха от себе си  онова, което превърна Бритни Спиърс от световен тийн идол в жалка жертва на папараците. Те дадоха храна на жълтите вестници за месеци наред, а на феновете си подариха разочарование. Двамата млади, които до участието си в „Къртицата” поддържаха имидж на влюбени бохеми, се показаха в светлината на мрачното ежедневие, в което един мъж пие, псува и бие, а една жена плаче глупаво и неуморно, но не си тръгва от причината за непрестанната й драма. Жената е „принудена” да си каже всичко по телевизията, защото иначе няма да си получи хонорара. Мъжът не помисля и да си тръгне и да спре резила навреме – пак поради същата причина. Ако излезеш извън обектива – губиш парите.

А за продукцията всеки скандал и излагация е екстра рейтинг и извънредни лайфове. За зрителите остава злорадото удоволствие, че и тия са маскари и с нищо не заслужават славата си, и с нищо не са по-специални от тях самите...

И стигаме до сюблимния момент на любовта, чийто естествен завършек и нейн плод е равно на бебе. 23-годишната певица Рут Колева си направи тест за бременност в реалити шоу. Резултатът беше положителен, но само заради двете чертички. Друго положително в тази поредна телевизионна драма нямаше. И Рут като Радина беше „принудена” да каже истината. Тя за разлика от Радина обаче не си тръгва. НО тя смята, че личният й живот трябва са си остане личен, а хонорарът й – хонорар. Тя се сърди на продуцентите, че обсъждат бременността, че я питат дали ще задържи детето, дали ще се върне при баща му. Това било нейна работа. Щеше да бъде нейна, ако беше решила да напусне формата и да не оповестява житейските си дилеми. Когато правиш личния си живот част от чуждия телевизор, работите стават общи. Рут Колева можеше да си тръгне, да лиши личния си избор и живот от публичност и да не получи едни уж лесни пари. Те вече не са лесни, защото заради тях младата изпълнителка рискува завинаги да остане в зрителските глави като „оная, бременната от  Къртицата”. Рут има претенция на звезда, но колко българи могат да запеят нейна песен? А колко са напълно наясно какво се случва под чаршафите й? Точно толкова – колкото е равносметката за позитивите и негативите от участието й. Участие, от което остава горчивия вкус, че някои бъдещи звезди са готови на всичко, за да си приберат хонорара.

„Няма лоша реклама” е казал някой, вероятно българин. Сигурно е прав – някои реалити герои у нас ще се помнят завинаги, любовта им също. Но щеше да е хубаво, не само да констатираме популярността, а да питаме с какво и срещу колко си станал незабравим.
Добрата новина е, че деволюцията още не е ударила тавана. Coming soon, когато реалити любовта ще абортира или ражда в ефир. Точно както в Шоуто на Труман.*

*- Кой си ти?
- Аз съм Създателят на телевизионно шоу, което дава надежда, радост и       вдъхновение на милиони.
- Тогава – кой съм аз?
- Ти си звездата.

( Шоуто на Труман)

 



Други статии от този автор



Коментари