Специален коментар
Циганите на сапун или българите на кайма?

Мария Маркова-Марчела | 04/05/2015

Подкрепи свободното слово

Подкрепете независимата журналистика. Свободата има нужда от съмишленици.

 „Българите на кайма“ – именно от тази изкрещяна в ефир закана тръгна идеята за национален протест „Срещу циганските своеволия и бездействието на държавата“.

„Никой не може да скандира „Българите на кайма!“ и това да остане безнаказано“  - това изречение беше част от обяснението, което създателите на събитието във "Фейсбук" намериха като причина народът да се вдигне и да сгази всички несправедливости от ромски произход.

От 19 000 хиляди записали се, че ще присъстват на протеста, в събота отидоха около 300.

Намерих две основателни причини за немноголюдността на протеста. Първата е, че няма как много хора да помнят цял месец тежките думи, изплюти в ефир от няколко невръстни деца. Втората, разбира се, са почивните дни, които са точно по това време.

Факт е, че ромите създават огромни проблеми на и без това куцото ни общество. Също е вярно, че никой не прави нищо съществено тези хора, които така и така се раждат, живеят и умират на територията на страната ни, да изпитат необходимост да се занимават с нещо смислено, да им се прииска да живеят цивилизовано, да се почувстват като част от общност, за която наистина да им се работи и, която да подкрепят с каквото могат. Десоциализацията е общ  процес – и на индивида, и на обществото.

Имаме проблем с ромите, и той не е от вчера. Имаме проблем и със себе си, което също не е нещо ново. Изобщо предимно имаме проблеми, същността на които явно не осъзнаваме съвсем, затова и нищо не решаваме, а само отлагаме, неглижираме и прахосваме енергия, докато жарко се пенявим на различни теми през около три дни. И ги редуваме – кърмене, роми, агресия, измами, роми, кърмене, наглост, чалга, простотия, измами, агресия. И така, тотално изгубени в различните проявления на основния ни проблем – мързелът, все не става ясно, че най-тъпи в едно зле функциониращо общество са умните, защото тях, очевидно, най ги мързи.

И за да сме и с двата крака в темата, ще се наложи да се върнем към началото:  протестът срещу „Българите на кайма!“.

На 29 март, по Нова ТВ  се излъчи репортаж на Миролюба Бенатова за ромската махала в Сливен. Който ме вбеси по ред причини, които ще изброя сега.

Винаги ме е изнервяло до крайна степен творческото безсилие. Всички колеги телевизионери са наясно, че като блокират  и не намират с какво да запълнят ефира, за който отговарят, могат веднага да отидат в някоя ромска махала и да направят материал тип дъвка за окото. Който хем да става за гледане, хем не е дълбок и трудоемък. А, ако и целият този парад на безпомощността е озвучен с музиката на Горан Брегович, нещата дори заприличват на изкуство. 

Точно това вярвам, че се е случило с Миролюба Бенатова, когато е взела решение да отиде да види как живее младата Кортеза (родила на 11-годишна възраст преди 6 години) или Маркиза, както я нарече Сашо Диков.

В началото на видеото се задава въпросът:  „Помните ли Кортеза?“, като, разбира се, въпросът „Кортеза иска ли да я помните?“ не фигурира изобщо, защото ромите по презумпция нямат право на личен живот. Там винаги се нахлува, снима се и се излъчва без каквито и да са угризения, че не сме спазили един или повече закони.

„С голяма изненада установих, че това е един много труден репортаж“- казва Бенатова в студиото на Диков.

„Свободата на словото в махалата е относително понятие “,  ядосва се малко по-късно тя, след като мъжът на Кортеза е викнал полиция под фалшивия според нея предлог, че някой иска да го снима против волята му. След това, разбира се, и репортажът е излъчен против волята му, защото законът никога не е над сериозната журналистика, която се занимава със сериозни теми и прави разтърсващи разкрития. Като това, че в случая повечето от ромите в сливенската махала не са наясно със значението на думата контрацепция.

Изобщо Бенатова обоснова отиването си до Сливен по около пет различни начина. След „Отидох заради Кортеза“, добавя следното: „Решихме и да проверим прав ли е политикът Велизар Енчев, че ако се направи анонимна анкета между циганките, 90 процента от тях не желаят да бъдат машини за раждане.“ 

Защо не проверихте прав ли е политикът Велизар Енчев, който твърдеше от трибуната на Народното събрание, че управлението на Бойко Борисов обслужва банкови и енергийни олигарси? Изобщо защо не направите една рубрика „Прав ли е Велизар Енчев“?!

А и как всъщност се прави анонимна анкета с камера и микрофон в ръка?!...

 „Държавата не е направила това, държавата не е направила онова… и отидохме да покажем“, „Къде отиват милионите, които са насочени към тази общност? Отидохме да видим…“ „Питаме ги знаят ли какво е контрацепция?“...

Сериозно ли това ги питате? И сериозно ли питате 12-годишно момче защо няма деца?! „Във вашата махала е много модерно от малки…“. Демек – „Във вашата махала е модерно да се ебете от малки“, или „Защо, мило малко момченце още не си свършил в някоя малко момиченце, за да го забремениш и да ви се родят деца?"  Сериозно ли търсите правата на децата по този начин и как да ви повярваме, че сте притеснени от факта, че в сливенската ромска махала „Надежда“ за миналата година 185 деца са родили деца и, че най-младата майка за 2014 е била на 12 години?! И защо не пробвате да зададете този въпрос на дете, което не е от ромски произход? Защото не само ромите правят секс от малки…

Живеем във време, в което, ако си девствена на 15 си загубеняк. Пробвайте и да снимате без позволение детето на някой не-ром как, докато си играе на площадката, крещи глупости!

Както казва една ромка в репортажа на Бенатова:  „Сексът е демокрация. По телевизора дават сексове и децата ни от малки ги гледат!“

Излиза обаче, че „децата ни“ са много по-добри от „децата ви“.  Защото никой не си е направил труда да вземе позволение от майката на майката на майката да излъчи лицето на детето й – особено в сливенската махала, където присъствието на Бенатова се оказа повече от нежелано.

В ромските махали редовно се снимат деца на килограм без изричното съгласие на родителите им. В репортажа си Бенатова казва и, че децата от махалата са звуков фон. И така освен, че са пресечки и покрития, те са и звук за фон.

И е станала свидетел Бенатова на „непровокирана грубост“, на това, че „уж ние сме заплаха за тях, а какво се оказва…“. След което естествено се сдобила с  „усещане за безнаказаност и власт“, като пътьом изпаднала в шок от това, че тамошните роми нямат никаква потребност да ги дават по телевизията. И, видиш ли, това се приема за наглост и с ирония се натъртва няколко пъти, че Миролюба не е звъннала на ПР-ката на младата Кортеза, за да й иска позволение да отиде в дома на момичето.

Законът изисква защита на личната неприкосновеност на гражданите, недопускане на предавания, внушаващи нетърпимост сред обществото, изключване на предавания, които подбуждат ненавист въз основа на расов, полов, религиозен или национален признак. Законът също и гарантира, че при неспазването му ще има наказани.

Ще напомня, че малки деца крещяха „Българите на кайма!“ преди да цитирам какво пише в етичния кодекс на българските медии:  „Нека да не се възползваме от неопитността и доверчивостта на децата.“

Все по-често ми се случва да се сблъсквам с усещането за безнаказаност и власт на хората, които практикуват професията журналист у нас, и това е по-лошо и от ромската престъпност, която ни трови ежедневно.

Ще приключа с няколко цитата от страницата на събитието „Протест срещу циганските своеволия и бездействието на държавата“, за да добиете представа за размерите на омразата, която трудно може да се изкорени, особено пък с такъв тип репортажи.

В страницата намерих споделена статия със заглавие: „Зловеща находка: Откриха обесен циганин край пътя!“

Ето три коментара отдолу под тази новина:

„Sichkite da gi izbesat deeba maika im deeba mrusna."

„bog da pazi teq deto sa go obesili i are poveche takiva novini da chuvame."

„BRAVO....tova mi napulni denia s polojitelni emociii.i“

А ето и, съвсем не като контрапункт, коментар под снимка на Хитлер, отново на същата страница:

„Изводът - на всеки стотина години е нужен по един Хитлер да изринва боклука и после демокрация, докато кошът с боклук се напълни пак...“

Ето и как Миролюба Бенатова промотира репортажа си на страницата си във Фейсбук:

30 март, 12:55 минути: „"Българите на кайма!" Честито! Вижте един обикновен ден за неканен българин в ромската махала "Надежда" в Сливен“.

 



Други статии от този автор



Коментари